صفحه اصلی / صفحه اصلی / چکیده مقاله ها / 6-تحلیل مضمونی و تصویری محراب امامزاده‌یحیی ورامین، شاهکار زرین‌فام عصر ایلخانی و بزرگترین محراب زرین‌فام ایران / فرزانه فرخ فر * ،محمد زهدی **

6-تحلیل مضمونی و تصویری محراب امامزاده‌یحیی ورامین، شاهکار زرین‌فام عصر ایلخانی و بزرگترین محراب زرین‌فام ایران / فرزانه فرخ فر * ،محمد زهدی **

چکیده:

در ایران، محراب، یکی از مهم‌ترین بخش‌های یک بنای مذهبی محسوب می‌شود و نشان دهنده‌ی مهارت

هنرمندان سازنده‌ی آن است. در تاریخِ تزئینات معماری هنر اسلامی، همواره محراب‌ها چه به لحاظ شیوه‌ی

ساخت و چه ‌از نظر نقش‌مایه‌ها و ارزش‌های خطی و خوشنویسی، بهترین و ارزشمندترین نمونه‌های موجود را در

خود جای داده‌‌اند. از میان شیوه‌ها و فنون به کار رفته در تزئین محراب‌ها، استفاده‌ از کاشی‌های زرین‌فام، یکی از

دشوارترین و در عین حال زیباترین روش‌هاست. شاهکارهای به جای مانده ‌از محراب‌های زرین‌فام، نشان‌دهنده‌ی

اوج به کارگیری تکنیک‌های تزئینی برای ساخت محراب‌هاست. محراب زرین‌فام امامزاده‌ یحیی ورامین، بزرگترین و

یکی از شکوهمندترین محراب‌های زرین فام ایران است که متاسفانه داخل کشور نگهداری نمی‌شود و اطلاعات

اندکی از آن موجود است.

شاید به این دلیل است که تا کنون این شاهکار بی‌همتای هنر ایرانی به درستی معرفی نشده وکیفیت تصویری و

محتوایی آن مورد مطالعه و بازخوانی قرار نگرفته است.

هدف از این پژوهش، تحلیل مضمونی و بصری محراب امامزاده‌یحیی ورامین به عنوان بزرگترین محراب زرین‌فام ایران

و یکی از شاهکارهای محراب‌سازی عصر ایلخانی است.

نتایج تحقیق، اطلاعات درخور توجهی از وضعیت صنعت کاشی و لعاب زرین‌فام در عصر ایلخانی، نام سازنده، سال

تولید و کیفیت تصویری و مضمونی بزرگترین محراب زرین‌فام ایران در اختیار می‌گذارد.

واژگان کلیدی:

هنر ایران، عصر ایلخانی، محراب، زرین‌فام، امامزاده‌یحیی ورامین.

 

 

، farrokhfar@neyshabur.ac.ir نویسنده مسئول. استادیار دانشکده هنر، دانشگاه نیشابور  *

– m.zohdi.86@gmail.com کارشناس ارشد پژوهش هنر**

این مطالب را نیز ببینید!

7-نقد و بررسی تطبیقی کارکرد نمادین مار و عقرب/ اختر پاریاد

  چکیده نمادگرایی برای بیان مفاهیم در طی زمان‌ها و قرون شکل گرفته و در …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *