آخرین اخبار : 

۶-تحلیل مضمونی و تصویری محراب امامزاده‌یحیی ورامین، شاهکار زرین‌فام عصر ایلخانی و بزرگترین محراب زرین‌فام ایران /فرزانه فرخ فر، محمد زهدی

 

چکیده:

 در ایران، محراب، یکی از مهم‌ترین بخش‌های یک بنای مذهبی محسوب می‌شود و نشان دهنده‌ی

مهارت هنرمندان سازنده‌ی آن است.

در تاریخِ تزئینات معماری هنر اسلامی، همواره محراب‌ها چه به لحاظ شیوه‌ی ساخت و چه ‌از نظر

نقش‌مایه‌ها و ارزش‌های خطی و خوشنویسی، بهترین و ارزشمندترین نمونه‌های موجود را در خود

جای داده‌‌اند. از میان شیوه‌ها و فنون به کار رفته در تزئین محراب‌ها، استفاده‌ از کاشی‌های

زرین‌فام،یکی از دشوارترین و در عین حال زیباترین روش‌هاست. شاهکارهای به جای مانده ‌از

محراب‌های زرین‌فام، نشان‌دهنده‌ی اوج به کارگیری تکنیک‌های تزئینی برای ساخت محراب‌هاست.

محراب زرین‌فام امامزاده‌ یحیی ورامین، بزرگترین و یکی از شکوهمندترین محراب‌هایزرین فام

ایران است که متاسفانه داخل کشور نگهداری نمی‌شود و اطلاعات اندکی از آن موجود است.

شاید به این دلیل است که تا کنون این شاهکار بی‌همتای هنر ایرانی به درستی معرفی نشده و

کیفیت تصویری و محتوایی آن مورد مطالعه و بازخوانی قرار نگرفته است. هدف از این پژوهش،

تحلیل مضمونی و بصری محراب امامزاده‌یحیی ورامین به عنوان بزرگترین محراب زرین‌فام ایران و

یکی از شاهکارهای محراب‌سازی عصر ایلخانی است.

نتایج تحقیق، اطلاعات درخور توجهی از وضعیت صنعتکاشی و لعاب زرین‌فام در عصر ایلخانی،

نام سازنده، سال تولید و کیفیت تصویری و مضمونی بزرگترینمحراب زرین‌فام ایران در اختیار

می‌گذارد.

واژگان کلیدی: هنر ایران، عصر ایلخانی، محراب، زرین‌فام، امامزاده‌یحیی ورامین.


-نویسنده مسئول. استادیار دانشکده هنر، دانشگاه نیشابور،  farrokhfar@neyshabur.ac.ir

-کارشناس ارشد پژوهش هنرm.zohdi.86@gmail.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *