صفحه اصلی / صفحه اصلی / چکیده مقاله ها / 8-آسیب شناسی فرایند یاددهی-یادگیری درس تاریخ از دیدگاه‌معلمان‌و‌دانش‌آموزان (مطالعه‌موردی‌دبیرستان‌های دخترانه شهر مبارکه) /سیما سلحشور*

8-آسیب شناسی فرایند یاددهی-یادگیری درس تاریخ از دیدگاه‌معلمان‌و‌دانش‌آموزان (مطالعه‌موردی‌دبیرستان‌های دخترانه شهر مبارکه) /سیما سلحشور*

چکیده

بهبود کیفیت آموزش تاریخ از جمله اهداف مستمر نظام آموزشی می باشد. لذا آسیب شناسی فراینددهی- یادگیری این درس از دیدگاه معلمان و دانش آموزان در راستای بهبود بخشی آن از اهمیت بالایی برخوردار است. بدین منظور این پژوهش در راستای آسیب شناسی فرایند یاددهی- یادگیری درس تاریخ دوره دوم دبیرستانهای دخترانه شهر مبارکه اصفهان در سال تحصیلی 99-98 انجام شده است. که این آسیب‌ها در بعد کلی شامل روش‌ها و فنون تدریس و روشهای ارتباطی بررسی شده است.‌

   ابزار و روش: این پژوهش با توجه به هدف از نوع تحقیقات کاربردی و با توجه به نحوه گرداوری داده ها جزء تحقیقات توصیفی و میدانی است. جامعه آماری این پژوهش شامل 152 نفر از دانش آموزان دختر می‌باشد که به روش تصادفی ساده و از تحلیل واریانس استفاده شده است.

   سوال و فرضیه: این پژوهش در پی پاسخگویی به این سوال است: آسیب‌های تدریس درس تاریخ از دیدگاه معلمان و دانش آموزان شهر مبارکه چیست ؟

فرضیه بر این است که تدریس پرسشگرانه و متفکرانه و ارتباط صمیمی با دانش آموزان می‌تواند در میزان یادگیری آنان موثر باشد.

 نتایج و یافته‌ها: نتایج بیانگر تفاوت معنادار بین دیدگاه دبیران و دانش آموزان بود. از دیدگاه دانش آموزان در  هیچ یک از ابعاد فرایند یاددهی- یادگیری آسیبی وجود ندارد. اما از نظر دبیران در تمامی ابعاد آسیب وجود داشت. بیشترین آسیب در بعد روش تدریس مربوط به عدم آگاهی معلمان از اهداف آموزشی و ناتوانی معلم در ایجاد انگیزه برای یادگیری تاریخ در دانش آموزان بود.

    کلید واژه: آسیب شناسی، تاریخ، دانش آموز، معلم، یادگیری.

* دبیر رسمی آموزش و پرورش شهر مبارکه اصفهان

این مطالب را نیز ببینید!

rc and hobbies

How to Master Takeoff and Landing with RC Airplanes

Mastering the art of takeoff and landing is an essential skill for every RC airplane …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *