صفحه اصلی / صفحه اصلی / چکیده مقاله ها / 4-حفاظت و حمایت: واعظ کاشفی و صدور فرهنگ ایرانی- اسلامی* /نویسنده: کالین پائول میچل** ، مترجم: مصطفی لعل شاطری***

4-حفاظت و حمایت: واعظ کاشفی و صدور فرهنگ ایرانی- اسلامی* /نویسنده: کالین پائول میچل** ، مترجم: مصطفی لعل شاطری***

چکیده:[1]

آغاز رنسانسِ ادبیات فارسی در قرن 11-10م/ 4-5ق. با ظهور فرهنگ دیوان­سالاری همراه بود. حضور نخبگان

نظامی، که معمولا از ترکان، در رابطه با طبقه اداری که معمولا از ایرانیان بودند، غلبه داشت و به­وسیله تقسیم

جامعه نخبگان به (اهل شمشیر) و (اهل القلم) بیان می­شدند. از جمله موضوعات مطرح در عصر تیموری انشاء

می­باشد که معمولاً در رده­بندی محققان شرق شناسِ سنتی، انشاء به عنوان اثر ادبی در واقع طیف وسیعی از

تعاریف را در بر می­گیرد و به عبارتی ابزاری تلفیقی از بیان خلاق می­باشد که در مکاتبات دولتی و پیام­های

شخصی جلوه نمود. در عین حال، موضوعی که برداشت می­شد این بود که انشاء همچنان ابزار آموزشی برای

منشیان و مدیران دربار به شمار می­آمد. سوالاتی که در این بین مطرح است عبارتند از: آیا در میان اهل قلم

تیموریان- مدیران و دیوان سالاران مسئول اداره و نمایاندگان امپراتوری- انگیزه­ای برای استفاده از سبک انشاء در

روشی مشابه وجود داشته­است؟ و آیا مقامات صدارت تیموری در تنظیم، حفظ و اشاعه این مهم، به تولید کتابهای

راهنمای انشا نگاری پرداختند؟ منظر ارزشمند برای پاسخگویی بر این پرسش­ها در مخزن الانشای کمال الدین­

حسین واعظ کاشفی ارائه می­گردد. چنانکه مخزن الانشاءِ کاشفی به منزله تلاشی آگاهانه توسط یکی از دیوان

سالاران محقق و برجسته فارسی در هرات تیموری، نه تنها برای حفظ و ترویج میراث فرهنگی فارسی کلاسیک از

طریق انشانگاری، بلکه برای حفاظت و دفاع از نقش و جایگاه نخبگان ایرانی -اهل قلم- در عصر رقابت­های قومی و

رقابت بین ترک و فارس در آسیای غربی محسوب می­گردید.

کلیدواژه:

تیموریان، واعظ کاشفی، مخزن الانشاء، اهل قلم، طبقه­بندی اجتماعی.

 

 

* . انتشار یافته در مجله مطالعات ایرانیان، جلد 36، شماره 4، دسامبر2003:

Colin Paul Mitchell, (2003), To preserve and protect: Husayn Vacizi Kashifi and Perso-Islamic chancellery culture, Iranian Studies, Vol 36, No4: pp 485-508.

** . استادیار گروه تاریخ اسلام؛ دانشگاه دال­هوزی کانادا.

*** . دانشجوی دکتری تاریخ ایران اسلامی؛ دانشگاه فردوسی مشهد (mostafa.shateri@yahoo.com)

[1] . به علت عدم ذکر چکیده در مقاله، این متن از مقدمه مفصل نویسنده به­وسیله مترجم استخراج گردیده و همچنین برای درک بهتر، بخش­بندی­هایی با بهره­گیری از عناوین مرتبط با توضیحات، در ساختار مقاله صورت پذیرفته­است.

این مطالب را نیز ببینید!

1-مروری بر سابقه دارالایتام‌های غیردولتی در دوره قاجار/ فیروزه غفاری راد

چکیده: ایرانیان از دیرباز مردمانی دیندار و نیکوکار بودند و در انجام تعالیم مذهبی و …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *